ADSENSE Link Ads 200 x 90
ADSENSE 336 x 280
Catatan: Makalah ini dipublikasikan di blog ini dengan tujuan untuk meningkatkan akomodasi para pendidik untuk memperolehnya dengan lebih banyak terindeks pada search engine. Makalah ini sepenuhnya bukan milik saya. Bila Anda pemilik makalah ini dan merasa bahwa tidak semestinya makalah ini diterbitkan di http://penelitiantindakankelas.blogspot.com, silakan menghubungi saya di sini, maka dengan bahagia hati saya akan menghapus konten ini. Terimakasih (admin).
PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF TAI (Team Assisted Individualization) DILENGKAPI MODUL DAN PENILAIAN PORTOFOLIO UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR PENENTUAN DH REAKSI SISWA Sekolah Menengan Atas KELAS XI SEMESTER I
Oleh : Sri Retno Dwi Ariani, Bakti Mulyani dan Fema Yulianingrum
Prodi Kimia P. MIPA FKIP
Universitas Sebelas Maret Surakarta
Jl. Ir. Sutami 36 A, Surakarta
Abstract : The aim of this research was to improve the achievement of student in the determination of ÄH reaktion subject with TAI (Team Assisted Individualization), then completed with module and portofolio assesment. The subject of this experiment was the student grade XI-IA1 Sekolah Menengan Atas Negeri Karangpandan Karanganyar Central Java 2007/2008. This research was a Classroom Action Research (CAR) conducted into two cycles. The steps of each cycle were planning, acting, observing and reflecting. The data were received from observing, interviewing with teacher, researching the difficulty study in chemistry and the student response of chemistry study. This experiment used descriptive qualitative method. The result of the experiment approved that the use of study with TAI method teaching that completed with module and portofolio assesment could improve the achievement of student in the determination of ÄH reaktion subject. This can be proved from initial test, the first cycle and the second cycle. On the initial test the student ability to accomplish the test is about 32% in average and increase to 50.0 % in the first cycle and 66.0 % in the second cycle. The completion of study in initial test was 0.0 %, to increase 37.0 % in the first cycle and 72.0% in the second cycle.
Keywords: Team Assisted Individualization, Classroom Action Research module, and portofolio
Pendahuluan
Sistem pendidikan nasional remaja ini menunjukkan perkembangan yang cukup pesat seiring dengan masa globalisasi. Pendidikan memiliki tugas penting dalam perkembangan dan kelangsungan kehidupan bangsa. Pendidikan sebagai proses berguru bertujuan untuk menyebarkan seluruh potensi yang ada pada diri siswa secara optimal, baik kognitif, afektif, maupun psikomotorik.
Upaya peningkatan mutu pendidikan telah usang dilakukan, salah satunya ialah dengan mengadakan
perombakan dan pembaharuan kurikulum yang berkesinambungan, mulai dari kurikulum...............baca selengkapnya makalah ihwal Laporan PTK model pembelajaran kooperatif TAI ini eksklusif dari sumber aslinya.
PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF TAI (Team Assisted Individualization) DILENGKAPI MODUL DAN PENILAIAN PORTOFOLIO UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR PENENTUAN DH REAKSI SISWA Sekolah Menengan Atas KELAS XI SEMESTER I
Oleh : Sri Retno Dwi Ariani, Bakti Mulyani dan Fema Yulianingrum
Prodi Kimia P. MIPA FKIP
Universitas Sebelas Maret Surakarta
Jl. Ir. Sutami 36 A, Surakarta
Abstract : The aim of this research was to improve the achievement of student in the determination of ÄH reaktion subject with TAI (Team Assisted Individualization), then completed with module and portofolio assesment. The subject of this experiment was the student grade XI-IA1 Sekolah Menengan Atas Negeri Karangpandan Karanganyar Central Java 2007/2008. This research was a Classroom Action Research (CAR) conducted into two cycles. The steps of each cycle were planning, acting, observing and reflecting. The data were received from observing, interviewing with teacher, researching the difficulty study in chemistry and the student response of chemistry study. This experiment used descriptive qualitative method. The result of the experiment approved that the use of study with TAI method teaching that completed with module and portofolio assesment could improve the achievement of student in the determination of ÄH reaktion subject. This can be proved from initial test, the first cycle and the second cycle. On the initial test the student ability to accomplish the test is about 32% in average and increase to 50.0 % in the first cycle and 66.0 % in the second cycle. The completion of study in initial test was 0.0 %, to increase 37.0 % in the first cycle and 72.0% in the second cycle.
Keywords: Team Assisted Individualization, Classroom Action Research module, and portofolio
Pendahuluan
Sistem pendidikan nasional remaja ini menunjukkan perkembangan yang cukup pesat seiring dengan masa globalisasi. Pendidikan memiliki tugas penting dalam perkembangan dan kelangsungan kehidupan bangsa. Pendidikan sebagai proses berguru bertujuan untuk menyebarkan seluruh potensi yang ada pada diri siswa secara optimal, baik kognitif, afektif, maupun psikomotorik.
Upaya peningkatan mutu pendidikan telah usang dilakukan, salah satunya ialah dengan mengadakan
perombakan dan pembaharuan kurikulum yang berkesinambungan, mulai dari kurikulum...............baca selengkapnya makalah ihwal Laporan PTK model pembelajaran kooperatif TAI ini eksklusif dari sumber aslinya.
0 Response to "Laporan Ptk : Model Pembelajaran Kooperatif Tai"
Posting Komentar